
Waar ik vroeger veel figuratiever en wat expressionistischer werkte, gebruik ik tegenwoordig een veel strakkere en gestileerde vormgeving voor zowel abstract als figuratieve beelden zoals portretten.
Veel van het werk wat ik maak is in opdracht, van portretten of bustes of beelden voor een speciale gelegenheid. Projecten omvatten ontwerpen voor grotere beelden zoals een ontwerp voor een beeld in de openbare ruimte, als ook een merchandise ontwerp met als thema Van Gogh. Andere projecten zijn initiatieven van mijzelf zoals Vogel-Vrij en Impressies, deze bestaan uit meer onderdelen.
Het werken in opdracht biedt altijd veel uitdaging. Wat vraagt de klant? Figuratief, meer abstract of mag het een vrije invulling worden? Al lopen de wensen en mijn mogelijkheden tot stijlen uiteen, leidraad is altijd dat ik zelf ook achter het resultaat kan staan en mensen zeggen ‘Hier word ik blij van’.
Beelden
In mijn beeldend werk zijn twee richtingen te herkennen, gestileerd, strak en figuratief met grovere structuren. Dit is vooral ontstaan doordat ik veel verschillende materialen gebruik. Met de zachte materialen als klei en was, ben ik al vroeg begonnen en dat waren voor mijn de ideale materialen om portretten en andere meer figuratieve beeldjes mee te maken. Zo ontstond ook een meer expressionistische benadering van werken, waarbij richting en gevoel belangrijker zijn dan detaillering.
Toen ik meer in harde materialen, als hout en steen ging werken, ontstonden juist meer abstractere en strakke beelden. Nog steeds is gevoel, richting en verhouding erg belangrijk, maar de uitstraling is door de vormgeving toch totaal anders, veel gestileerder en in meer of mindere mate abstract. Met deze vormen voel ik me thuis en daarin vind ik ook de meeste uitdaging, zo beweeg ik me dan ook steeds meer in deze richting met zowel figuratief als abstract werk.
Brons en gips bijvoorbeeld vormen een soort tussen vorm, door hun karakter om vormen juist te kopiëren kan het beide kanten op gaan, door een afgietsel van de zachte klei of was te zijn, is het expressief, maar na uitharding kan ik met de afwerking kiezen voor meer stilering. Daarentegen kan ik een afgietsel van harde materialen juist weer voorzien van meer structuur en daardoor een nieuw uniek beeld creëeren.
Portretten
Het portret is een vaak terugkerend thema in mijn werk.
Klei en boetseerwas zijn ideale materialen voor het maken van portretten. Voor het onderzoek naar vorm en verhouding leent dit materiaal zich uitstekend. Van het definitieve portret maak ik een mal en bronsafgietsel, tegenwoordig experimenteer ik ook met verschillende kunstharsen.
Bij het werken ben ik op zoek naar vorm door een objectieve empirische benadering, deze is groot en vrij van kortstondige expressies. Waardoor een verstilde, edele/waardige verbeelding van de mens en het menselijk leven tot stand kan komen en vanuit de individuele mens een meer algemene, tijdloze vorm geschapen kan worden, waarin het streven naar harmonie tot uitdrukking komt. Belangrijk vind ik ook het licht in mijn werk en of het kan stromen over het vormenspel of gevangen wordt in holtes en ruwheden. Alles is overdacht en de detaillering nooit overdreven. Door deze benadering vanuit de vorm ontstaat ook de herkenbaarheid, die in mijn optiek zit in de grote vormen en de verhoudingen en niet in de detaillering.
'Handen zijn het beste gereedschap'
Los van alle mechanische- en handgereedschappen zijn mijn handen het allerbeste gereedschap wat er is. Het voelen van materialen en de inspiratie die het geeft om verder te werken is enorm.